
�

Research - How to cite this article – referees' reports – scheduling – metadata – PDF – Creative Commons 
DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-909-410-420EN – ISSN 1138 - 5820 – RLCS # 65 – 2010��

The Prague Spring in the Spanish Press during the Franco 
Regime 

Emilia Martos-Contreras [C.V.] Department of History, Geography and History of Art - Research fellow at the 
University of Almería for the Cajamurcia Foundation, Spain - emiliamartoscontreras@gmail.com 

Abstract: Choosing as key event the Prague Spring, bounded between January and September 1968, this article 
presents a comparative analysis of three Spanish newspapers: El Alcazar, Patria, and La Voz de Almería. The study 
demonstrates that the strong guidance of the Franco regime was the basis on which the newspapers articulated the 
reform process in Czechoslovakia and also its tragic outcome. However, despite of the absence of freedom of 
expression, the study found that in the approach of the newspapers there were differentiating shades that demonstrate 
the existence of cracks through which new ideas surfaced. Although in many cases they end up suffering the reprisals 
of the Franco regime, they opened up new horizons for understanding the ambiguity and contradictions in the 1966 
Press Law.  

Keywords: The Prague Spring; pro-Franco Press; censorship; 1966 Press Law  

Summary: 1. Introduction. 2. Methodology and Sources. 3. The 1966 Press Law. 4. The Prague Spring. 4.1. New 
Czechoslovakian government. 4.2. Threats over Czechoslovakia. 4.3. End of the Prague Spring. 5. Conclusions. 6. 
Bibliography. 7. Notes. 

Translation by Cruz Alberto Martínez-Arcos (University of London) 

1. Introduction  

1968 was a troubled year in which thousands of young and not so young people dreamt of making a better world. What 
began as a protest against the Vietnam War and in favour of equality in the United States became, almost inexplicably, 
a contagious social movement. Mobilization groups unexpectedly emerged in different parts of the world with demands, 
proposals and disparate actions, which seemed to have as a common denominator the desire for change. In Spain, in 
spite of the strong hand of the Francoist regime some agitation emerged with the aim of exploiting all the possible ways 
towards freedom. Parallel to some major strikes, student groups mobilized in the universities and from the media some 
professionals attempted to take the greatest possible advantage from the questionable Press Law presented by the 
Ministry of Information and Tourism in 1966.  

Meanwhile, on the other end of the European continent, Czechoslovakia, which had a political and economic regime 
opposed to the Spanish one, shared the desire for freedom and democracy, and lived with optimism the new airs of 
openness. In 1968, the horrors of Stalin had begun to see the light, and in spite of the chastisement of Hungary, several 
Soviet satellites tried to gain greater independence and freedom in the administration of their internal affairs. In 
Czechoslovakia, the arrival of a new politician to power, the Slovak Alexander Dub�ek, marked the start of a period of 
reforms, known as the Prague Spring. The most important reforms, based on their symbolism and actual scope, were 
the establishment of the freedom of expression and a slight political aperture. However, the proposal did not have 
enough time to consolidated because it was crushed in late August by 2,300 Soviet tanks, which not only destroyed the 
hopes placed on the new socialism but also definitively reduced the credibility of Moscow’s communism. Due to its 
political and symbolic implications and the unexpectedness of the action, the invasion of Prague became the sole 
protagonist of the mainstream media in the world.  

The objective of this study is to analyse the coverage given in Spain to the Prague Spring, based on three newspapers 
of that time. Aware of the antagonism of the Spanish Government towards the regime in Moscow, the study explains 
how the Spanish government approached the Czechoslovak demands, which opposed the guidelines of the Soviet 
Union, but were also contrary to the values of the Francoist “National Movement” (the totalitarian mechanism of Fascist 
inspiration that aimed to be only way of participation in the Spanish public life). In addition, the study also looks for a 
possible plurality in the different newspapers to demonstrate the influence of the Press Law, which came into effect two 
years earlier. Finally, the analysis helps us to verify once more how the international policy section is an extremely 
important information space, in which the publishing company pours its ideology to have a direct impact on national 
policy.  

Since the 1980s the Francoist press has been studied, and these studies have evolved from the first findings of Terón 
Montero to the complex analyses made by authors like Elisa Chuliá. Many of these works have devoted special 
attention to the press law, either to define the start of the change or to highlight the institutionalised continuismo (i.e. the 
practice of keeping the same political party in power during long periods of time). There are also abundant monographic 

�������	�
��������
������������������������� � ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



works on certain newspapers, which highlight those that played a decisive role in the process of transition to 
democracy. However, in most of the examples the study of the press has focused on national news, while research 
dedicated to news on international politics is scarce. [1] Importantly, the specific subject of this investigation, the Prague 
Spring, has not been addressed in any other study. This is not surprising considering that Spain authors have not paid 
much attention to the Prague Spring, because almost all literature in circulation in Spain about the subject is of foreign 
origin. In short, this research aims to enlarge the list of studies on the Francoist press, but through the little exploited via 
of the international news section and focusing on a topic so rarely addressed as the Prague Spring.  

2. Methodology and Sources  

Despite having the media as its primary source and objective, this research is primarily a historical study. The complex 
and important relationship that unites the media with the society that creates them has not passed unnoticed to many 
historians, which explain the increasing research activity in this area. Therefore, the methodology used in this research 
does not follow the typical parameters of communication studies, but rather seeks for a qualitative result based on the 
comparative analysis, which is the methodology used by the classic historian.  

The newspapers selected are La Voz de Almería, Patria, and El Alcázar. This election is based largely on practical 
criteria, which has not prevented the sample from having a number of characteristics that favour the comparative 
analysis. On the one hand, La Voz de Almería and Patria both belonged to the network of newspapers managed by the 
National Movement, and circulated in two neighbouring Andalusian provinces: Almería and Granada, respectively. On 
the other hand, El Alcázar newspaper was created in Madrid had a national circulation and a private character.  

The selected time period extends from the arrival to power of the new Czechoslovakian leader, Alexander Dub�ek, on 6 
January 1968 until the end of September of the same year. For a better follow-up of the comparative study, this article 
includes a chronological outline that links the historical events with the newspapers’ news, which will facilitate 
understanding the arguments presented in the final conclusions.  

3. The 1966 Press Law  

We support with full conviction the thesis of Elisa Chuliá (1999: 199-200) which demonstrates that the press law was the 
result of a long and complicated operation driven by the internal actors of the system, prompted by particular interests 
and the belief in the need for institutional changes. This explanation does not exclude the classic theories highlighting 
the European or economic pressures, but emphasises less-abstract actors and gives back an active and conscious role 
to the Francoist Government towards the law. The 1966 press law recognised that the 1938 law had become obsolete 
and filled with hope many with its preamble about the freedom of expression, commerce, and director designation. 
However, the law emerged within a dictatorial regime that was aware of how imperative was to control the public opinion 
for its legitimacy and continuity. Therefore the law, which had taken more than a decade to see the light and had been 
the result of careful wording and tense negotiations, conditioned these freedoms through various mechanisms, including 
the prostration of information to the article two which made obligatory the respect for the law of the “Fundamental 
Principles of the Movement”. In addition, having eliminated the previous censorship, the law developed a punitive 
system that applied to three sources -the director, the writer and the publishing company- through fines, penalties, and 
suspensions. In 1967 the criminal code was amended with the inclusion of article 165 bis, which penalised as crime the 
breach of the obligations of article two of the press law, which in practice meant an intensification of State repression. 
The following year the Official Secrets Law granted the Government the right of declaring an event as a secret affair, 
which further restricted the freedom of the media.  

Nevertheless, 129 new publications emerged thanks to the liberties of the new law, and among those publications were 
some that historians have considered essential for understanding the democratic process. Most of them experienced at 
some point a fine or a suspension [2]. However, the risks taken by the newspapers when publishing criticisms had their 
reward and this was demonstrated by the levels of circulation, which rocketed after a provisional suspension (Chuliá 
199: 217). As a consequence, state-owned newspapers were unable to compete with commercial ones and lost 
increasing numbers of readers.  

Before the law was passed, but already with the spirit of the new times, El Alcázar newspaper had already begun to 
change conspicuously. Until 1963 this newspaper, which was born during the civil war, had a little outstanding 
journalistic history with an informative work so boring and spoofed as the state-owned newspapers. El Alcázar never 
managed to sell more than 20,000 copies. However, in 1963 a new director, José Luis Cebrián, took over the 
publication and give it a new and attractive format and an increasingly independent and interesting background. The 
newspaper increased dramatically its circulation with a great interest in international politics, reports on social issues, 
and a rigorous sports and bull-fighting news section. Linked to the Opus Dei, its Catholic editorial line became in the 
heat of the press law more open, critical, and defensive of certain freedoms. Readers welcomed this trend with interest 
and the evidence of this was the circulation quota of 1968 which reached 115,000 copies (Davara 2005: 141). 

However, the newspaper did not have time to provide a profound response to the problems in Spain. In September 
1968, the newspaper’s former owners, the Alcázar de Toledo’s Brotherhood sent a judicial order to the Press General 
Office requesting it to stop El Alcázar being edited by the company PESA. The Alcázar de Toledo’s Brotherhood argued 
that PESA was not complying with the clause of “fidelity to Franco”, which was included in the lease of 1949. The 
Minister of Information and Tourism, Manuel Fraga and the Minister of the General Secretary of the Movement, José 
Solís, agreed to the request of the Brotherhood and since October of the same year El Alcazár was controlled by the 
leaders of the Brotherhood, and edited by the company DYRSA, diarios y revistas S. A. With the direction of Lucio del 
Alamo, President of the Press Association of Madrid, and with the falangist Antonio Gibello in the sub-direction, the 
newspaper became a refuge for the most ultra-conservative ideas of the Franco regime. As a result, in 1969 the 

�������	�
��������
������������������������� � ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



newspaper had already lost half of its circu 

4. The Prague Spring  

4.1. New Czechoslovakian Government  

lation (Davara 2005: 142).  

  

On 5 January 1968, the first Secretary of the Czechoslovakian Communist Party and also President of the Republic, 
Antonín Novotny, was removed from office, and Alexander Dub�ek was proclaimed the new leader of the Slovakian 
party. The change constituted a victory for the most reformist wing of the Politburo, which in spite of its heterogeneity 
started to design a plan of openness that attempted to alleviate the major problems ravaging the country. One of the 
first measures of the Czechoslovakian President was to put an end to the situation of dependency and 
underdevelopment suffered by the country. In March 1968, the Politburo took another big step towards the elimination of 
censorship and the instauration of the freedom of expression in the Communist country. According to many analysts this 
approval was essential to the discontent of the Soviet Union, which was openly reluctant to have within its bloc media 
allowed to criticize the rigid communist system and bring to the light the terror of the Stalinist era. 

In April, the new Government, which was strengthened after the removal from office of the conservative Antonín 
Novotny, decided to design the so called “Plan of action”, a kind of political action route. This plan specified some timid 
democratic measures that incorporated a small minority of parties to the political game, but also other liberalization 
measures related to the media, and the citizens, which could travel freely from then on. On the other hand, however, the 
action plan reiterated Czechoslovakia’s adherence to the Warsaw Pact, and aimed to convince a quite annoyed Soviet 
Union that the country was primarily Socialist and had no intention of changing its allies.  

These first events were followed with relative interest by the Spanish newspapers and since these moments they 
showed persistent differences that characterized them throughout the conflict. On the one hand, the two newspapers 
belonging to the national movement used a similar discourse, which is due in part to the fact that they shared stories 
and editorial columns. However, it should be noted that as it will be shown later, there were certain differences between 
the two Andalusian newspapers, and that the Almeria newspaper was most resounding in the segregation of the news. 
It is also important to add that even in these newspapers, the reports written by foreign correspondents constituted a 
largely independent space, which contrasted strongly with the ideas dictated directly by the publishing house and the 
news in the rest of the newspaper [3]. This particularity is relevant when questioning the permeability of the news and 
the ambiguity of the message received by the readers of that time.  

On the other hand, El Alcázar, which from the first moments showed special interest in events occurring in Prague, gave 
an interpretation of events diametrically opposed to the publishing companies of the national movement. Thus, since the 
fall of Novotny, the newspaper noticed the importance of the event and also ventured to assert that “the elimination of 
Novotny marks the end of the first phase of communism, when, once the opponents are defeated and system is 
stabilized by force, the country demands the welfare that it deserves” [4].  

The most striking thing is that for the Madrilenian newspaper, Prague was experiencing a new way of socialism, giving 
credit to the possibility of an increase in the welfare within a communist state, and supporting the Czechoslovakian 
initiative in all of its aspects. Thus:  

“What is occurring is not a revolutionary movement, but a strong evolution movement aimed to improve a 
system that has been operating with deficiencies and has been, until now, unable to guarantee citizens’ 
freedoms. The new leaders of Prague, the liberal communists, have tried to show the world that 
communism is no perfect” [5]. 

To understand the differences between El Alcázar and the newspapers of the movement, one just has to compare the 
previous opinion with the following that appeared in Patria:  

“Through these changes Czechoslovakia seems to become the second Eastern European country, after 
Romania, that departs from the Marxist orthodoxy and moves towards more liberal ways of 
government” [6].  

For the newspapers of the movement, Prague pursued a clear break from Marxism in search of a liberal economic 
policy more similar to the Western European countries. In fact, the separation from Moscow became the main concern 
of the newspapers of the movement, which virtually devoted zero space to inform about the reforms proposed by 
Dub�ek. In addition, as Carlos Rivas (the main columnist in the two newspapers and a supporter of the movement) 
defended, this rupture sank their roots in nationalism: “We are witnessing that the impulse of the independence that is 
based on national identity is proving to be too powerful” [7].  

4.2. Threats over Czechoslovakia  

Moscow followed suspiciously the reforms promoted by the Czechoslovakian Politburo, and in spite of the efforts of 
Dub�ek to demonstrate their adherence to the Warsaw Pact, the Soviet Union was suspicious. In early May, the main 
broadcasting body in Moscow, Prawda, published a lengthy accusatory article that warned about the existence of 

�������	�
��������
������������������������� ' ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



“enemies of the Socialist development” in Czechoslovakia, which had “intentions to minimize, and deny, the progress 
made by the Communist Party” [8]. Just ten days later the first alarm of the mobilization of the Soviet troops in Poland 
arrived to the Spanish newspapers [9]. La Voz de Almería, which so far had not given much attention to the events in 
Prague, devoted its cover to the tanks. Although the Almeria newspaper, just like Patria, believed a Soviet invasion was 
impossible, because it was “too late to impose its hegemony”, [10] it considered the idea of an attack and the possibility 
of “a second Budapest” [11].  

The Madrilenian newspaper, however, flatly denied the possibility of intervention and considered that:  

“The parallelism with Hungary barely resists a serious analysis and things in the Eastern bloc have evolved 
significantly so it is unlikely that Moscow is able now to undertake an act of force that would set them back 
the cold war and the worst moments of the post-war. Russians cannot ignore the sympathy cause by the 
measures in the western communisms and Dub�ek’s popular support” [12].  

El Alcázar even dared to criticize those who continuously speculated on the entry of Russian troops, which can be 
interpreted as a direct attack on the attitude of the other newspapers: “it seems that certain Spanish minorities secretly 
desire a Russian intervention in Czechoslovakia... in order to be able to prove the wickedness of doctrine”. The 
newspaper asked for “a little restraint”, considering the attitude as “a crime, because it does not suppress a nation in 
abstract terms but its men, and by millions” [13].  

The Alcázar maintained a very optimistic vision throughout the conflict, betting on Dub�ek’s victory even in the tensest 
moments of the summer. According to this newspaper “the liberalization policy undertaken by Dub�ek has echoed 
throughout the country, and no one wants to go back in this road that has been taken” [14], and regarding the diplomatic 
clashes it stated: “Dub�ek has won the battle. In the war of nerves the common sense has been victorious” [15]. This 
optimistic vision was consolidated after the Bratislava agreements made at the beginning of August, and which were 
interpreted as a “happy ending in Bratislava” [16] Even the sceptical correspondent of El Alcázar, José V. Colchero, 
believed in the postponement of weapons:  

“the Russians have played their card more intelligently, in exchange for these countries not leaving their 
bloc, they have no objection to start giving rope and more rope to the proponents of the experiment of 
Czechoslovakia, in the hope that, eventually, the reforms will fail and the Czechoslovakian communism will 
have no choice but to return to its traditional procedures” [17].  

4.3. End of the Prague Spring  

Yesterday, 20 August 1968, at about 11:00 PM the troops crossed the borders of the Czechoslovakian Republican 
State and broke the Warsaw Pact. This was done without the knowledge of the President of the Republic (...) The 
presidium of the Central Committee of the Czechoslovakian Communist Party considered this event not only a violation 
of the principles of relationship between the socialist states, but also a transgression of international law.  

Radio Prague, 21 August, 1968. 1:55 hours 

In spite of the on-going speculation, the world was perplexed by the Soviet invasion. The headlines of two Andalusian 
newspapers after the invasion were: “Czechoslovakia, invaded” [18], “Russia occupied Czechoslovakia. Outrage in the 
free world” [19]. El Alcazar, which had already shown its concern for the subject, surprised its readers by bringing 
forward the newspaper’s publishing hour and making four special editions on the day of the invasion. As the publisher 
itself explained:  

“In view of the events occurred in Czechoslovakia, so important for the political future of this country, and of 
so much resonance for the maintenance of peace in the world, El Alcázar, once more, exceeded itself to 
serve its readers and to keep them informed in details and in-depth about events that have shocked not 
only the Spanish opinion but everyone” [20].  

The three newspapers devoted broad space to the events in the Soviet bloc during the rest of summer, and the 
condemnation of the invasion and the support to the Czechoslovakian people were unanimous. However, such 
unanimity in the condemnation did not involve, as we have previously seen, a homogeneous informative discourse. 

For the newspapers of the movement what happened in Prague was a clear lesson for “so many clumsy optimisms 
without basis” [21]. They blamed: “all those who, moved by cowardice, resentment, pedantry and the desire for 
changing their posture and be sensationalists, those who have distorted the reality in sight, and created this false image 
of communism and the Soviet Union... Communist leaders as well as the demagogues at all levels are the ones to 
blame in this coup against the security of Europe and the world” [22].  

Therefore, for these newspapers, Prague was a clear lesson, from which conclusions should be drawn and lessons 
should be learnt:  

“this operation has to wake the sleeping consciousness, it is a magnificent alarm signal and, once again, 
sets the record straight, which was necessary for the salvation of the West. Very often it is true that “when 
something bad happens, somehow, some good comes in exchange” [23].  

Is not difficult to find direct references to Spanish national policy in these moral lessons, and in fact some examples 

�������	�
��������
������������������������� � ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



prove that the analysis of international policy is just an extension of the defence of a particular national policy:  

“All that is happening, and their threats, comes to optimise, for all Spaniards, that Communist campaign 
over Spain, which is directed by the Pasionaria and Santiago Carrillo, among other ‘Communist Patriots’ 
from Moscow, and which aims to form a new popular front to ‘liberate’ our country from the ‘tyranny’ of 
Franco and the movement and to impose a democracy where freedom illuminate everything. And, we must 
ask, whether this freedom that Carrillo and the Dolores propose will collide with the Soviet interests. Will 
the Soviet troops also come here, as they did in 1936 and 1937 to teach us what freedom is, as they are 
doing it today in Czechoslovakia?” [24].  

In the newspapers of the movement, except for certain occasions, communism was a synonym for the Soviet Union and 
in any case incompatible with freedom and democracy. The Soviet invasion only validated this discourse. The fact that 
the reform proposals of the Czechoslovakian Communist Party were omitted especially in La Voz de Almería suggested 
that as the newspaper asserted repeatedly, the country led by Dub�ek simply battled to separate itself from Moscow. 
The newspapers of the movement strived to transmit this lesson to the students demonstrating at the universities:  

“May our students and our poisoned intellectuals think about the Czechoslovakian reality and learn this 
lesson taught today from the borders of a country that committed the crime of wanting to be free from 
internal and external oppression of communism” [25].  

As we have seen, the newspapers of the movement followed the thesis of Carlos Rivas, and considered the Prague 
Spring as a resurgence of nationalism, a feeling that is built in opposition to communism, to perpetrate the simplified 
imaginary of the civil war as a justifier matrix of the regime.  

“The solidarities out of Orthodox groups or well-paid officials have a more national and patriotic tone than a 
political one. These days, in Prague, Bucharest, Belgrade and many other places of universal geography, 
the discussion has focused more on the countries’ patriotic feelings than on the reasons of Marxism. This is 
another important lesson for many ‘progressive’ and naïve people from the Western world who had already 
believed that the patriotic discourses did no longer existed as force capable of mobilizing people. This is 
another thing that must be learnt in the middle of the tragedy” [26].  

At the opposite side, after the invasion El Alcázar continued defending the thesis already outlined throughout the year. 
Dub�ek’s reforms were part of a struggle for a more free socialism, and therefore the invasion of Moscow was not the 
fight of communism versus liberalism:  

“the barbarian invasion to Czechoslovakia has not been the defence of communism, but the selfish 
Russian interests as a powerful colony. Russia is afraid of freedom and infection, and suspected the 
Czechoslovakian experiment, the socialist road to freedom, could shake the foundations of the Soviet 
bloc” [27].  

For El Alcázar, the Czechoslovakian experience  

“came to restore the liberating and humanist spirit of the socialist revolution. It was a desperate proof to 
prove that an alliance between the economic socialism and the political liberalism was possible... With 
political freedom socialism could subsist. But the Soviet hegemony in no way would have been able to 
survive” [28].  

After the troops entered the country, the publishing company offered one of the most interesting and illustrative 
reflections to understand its discourse:  

“In recent days there has not been a lack of highly qualified voices that warned the Spaniards about the 
risk involved in a possible mythologization of Alexander Dub�ek... for these commentators, Dub�ek is as 
communist as Breznez, and both of them, therefore, are equally perverse in their intentions and purposes. 
For Western people, who are sure about the intrinsic evil of communism, the Czechoslovakian experience 
of “socialism in freedom”, in this way, was not attractive in any way. We believe that these arguments are 
too simplistic. It is undeniable, for example, that socialism, in the economic field can facilitate many 
realizations of undoubted social content... Czechoslovakia was going to show whether it was possible or 
not for socialism to respect freedom, to stay away from the individual conscience, to condone auto-
criticism, to promote democracy instead of drowning it and suppressing it authoritatively. Therefore among 
the ideas of Dub�ek and Breznev there was an abysm. Dub�ek’s policy has constituted a very important 
step towards a possible reconciliation between the most positive aspects of both systems” [29].  

On the other hand, it is significant that the Madrilenian newspaper maintained, in some details, the positive personality 
that had characterized it so far. Thus, in view of the strong criticism from the newspapers of the movement, El Alcázar 
was the only one to highlight the “drop outs” of the Soviet troops [30] and trusted that once the soldiers had returned 
“they will tell what the invasion was about, and it is even possible that they return ideologically contaminated with 
‘Dub�ekism’, that communist ideology that had gone to compete with weapons”. In addition, despite condemning the 
deaths, it asserted that although “the invaders were ordered not to shoot to death, but some had failed or lost the 
nerves” [31].  

Along this El Alcázar followed with enthusiasm the passive resistance of the Czechoslovakian people, and while the 

�������	�
��������
������������������������� ) ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



newspapers of the movement gave special attention to the discourses of the political elites, the newspaper from Madrid 
dedicated its space to the citizens’ resistance, young “long-haired and courageous” people [32]. This interest led them 
to put in the cover the great “sentada de Wenceslao” (Wenceslao’s sit-in [protest]) [33], which gave all protagonist role 
to the resilient young people. This choice also allows a reading in national tone, so while we saw that for the 
newspapers of the movement Prague was a lesson to demobilize youth, El Alcázar seemed to be encouraging the new 
generations to do the opposite. 

In addition, after the invasion, the Madrilenian newspapers insisted on showing the protests of leftist groups, underlining 
the antagonism between the invading Soviet imperialism and communism: “In Europe only the ‘mini-party’ of the tiny 
state of Luxembourg has applauded the aggression of the ‘five’ of the Warsaw Pact. The others have agreed to 
condemn the intervention, (...) and this is the case of the Spanish Communist Party in exile, which has also censored 
the invasion with energy through its Moscow wing (...) The attitude of protest of Santiago Carrillo and the Pasionaria, is 
all the more significant if one considers its absolute economic dependence, and a dependence of almost all kinds, on 
Moscow” [34].  

The discourses of the newspapers of the movement, on the other hand, equalled communism with the Soviet invasion 
and silenced the protests of the Communist parties and the Western youth [35]. They identified the workers as the 
organizers of the protests against communism and in this way opposed the “spoiled youth of Paris”, these “liberal 
students have not protested against the authorities, in this case the Soviets, threatening with weapons the freedom of 
Czechoslovakia” [36].  

The newspapers of the movement stated in an editorial that:  

“it has been in factories, and not only in the invaded country but also in Paris, London, Rome, etc. where 
the protest has had the highest tones, which is forcing the Communist parties that do not have the power to 
join in some way the general outcry, perhaps moved a little by sincerity and a lot by the discomfort of their 
masses that start to see the truth” [37].  

In opposition to El Alcázar’s exaltation of the passive resistance was the request to NATO’s hard intervention made by 
the newspapers of the movement. Considering that “the threat of war in Central Europe prevailed”[38], Carlos Rivas 
stated that:  

“The obvious is that the free world, regardless of the atomic power, must possess a conventional power 
that is superior to the Soviet possibilities. We need to start convincing people of the need for a sensible 
attitude, that involves the strengthening of the military defences, a little old-style, although this would 
demand the need for more soldiers, and units on stand-by, more percentages in the military budgets and 
perhaps some limitations in the level of life” [39] .  

To the support for a military policy was added the natural aversion to pacifism, which was underlined in statements like 
the following: “The powers of capitalism, frightened by their own and current problems, and poisoned by the most 
coward ‘pacifism’, are unable to provide this aid and on the contrary abandon Czechoslovakia” [40].  

However, in one of his reflections, Carlos Rivas denies wanting an armed intervention, and offers the Spanish policy as 
an example for the Communist bloc to follow. This discourse has the underlying assertion that Spain is a Western 
country where there is freedom and democracy, and that it is the greatest exponent of the unsustainable double 
standards of the regime:  

“Of course we do not support an armed intervention; this is different; the idea is that, at least, the Western 
world must have available in due course the exact explanation of what happens in the Eastern bloc, to 
understand it, to overcome it, and to avoid it... The aim is that Europe will be able to provide the Socialist 
world, not so much a diplomatic or strategic position, but rather an example of life and liberty; an example 
aimed primarily to its societies, its people, and its men. It seems that the Socialist world is debated with 
many internal contradictions. Thus, we should offer in return a serene image of coexistence and freedom in 
the social justice” [41].  

5. Conclusions  

As we have seen, the Prague Spring and its tragic end occupied a great deal of space in the Spanish press of the time. 
The description of the panorama of international politics was used by each newspaper to expose their ideology. In the 
case of the newspapers of the movement, the events in Czechoslovakia were used to demonstrate the perversity and 
falsehood of the Communist postulates. The events also served to compare the youth groups that demanded greater 
freedom in the French and Spanish universities, with Moscow’s oppressive policy. To perform this parallelism, the 
newspapers examined the policy proposed by Dubcek, and tried to demonstrate that the country wanted to leave 
socialism through a nationalist fight.  

The discourse was quite complicated to maintain and ended up falling in certain contradictions and a clear double 
standard. Thus, the newspapers of the movement ended up defending democracy and freedom as if they were their 
own. On the other hand, they surprised readers with the publication of the chronicles of international correspondents, 
which broke the uniformity of the editorial discourse with texts that were more free and, sometimes, opposed to the tone 
of the newspapers.  

�������	�
��������
������������������������� * ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



However, we found some differences between the two newspapers of the movement, in spite of the clear existence of 
parallelisms, a result of the repetition of columnists in both newspapers. The Almeria newspaper was so much more 
reactionary to support the release of the socialist state, and omitted any reference to the internal politics that simply 
translated as a rise of nationalism and desires of emancipation from communism. The Granadian newspaper, Patria, 
also followed this trend, but included some references to Dubcek’s democratising measures between its texts.  

On the opposite side of the newspapers of the movement was El Alcázar newspaper, which did not hesitate to qualify 
the Czechoslovakian demands as an attempt to democratise socialism, considering it a new path that could put an end 
to the great disadvantages of socialism. El Alcázar showed a sincere support to the democratisation process, and 
contrary to the newspapers of the movement, it did not fall into the double moral of faking the existence of democracy in 
Spain, but rather seemed to bet on its national implementation. As it has been shown, in many cases there was certain 
sympathy towards communism. Moreover, while the state-controlled newspapers used the events to criticise the young 
people that protested in the Spanish universities, El Alcázar closely followed and praised the peaceful resistance of the 
Prague youth.  

El Alcázar’s interesting informative work shows the opportunities offered by the 1966 press law since, at least in the 
investigated aspect, the newspaper seemed to have enjoyed a great freedom of expression. Finally, it is important to 
highlight the richness of the messages that were offered more or less implicitly by El Alcázar to its growing number of 
readers. We can say that El Alcázar participated, even if for a reduced period, in the building of a society that was 
hungry for freedoms. When the publication was suspended its readers had already decided the type of information that 
they wanted to read, and turned their backs to the new conservative publishing house.  

In conclusion, we believe that the 1966 Press Law had a clear continuist character (i.e. it supported the practice of 
keeping the same political party in power during long periods of time), but its coming-into-effect accelerated a process 
already latent in the Spanish society and showed that many citizens were seeking more ambitious changes.  

6. Bibliography  

Casero, Andreu (2009) “El control político de la información periodística” (The political control of the journalistic 
information), in Revista Latina de Comunicación Social, 64. La Laguna (Tenerife): University of La Laguna, retrieved on 
10 December 2009, from: http://www.revistalatinacs.org/09/art/29_828_47_ULEPICC_08/Andreu_Casero.html 

Cebrían, Juan Luis, “La prensa” (The press), in Areilza, José María de; Rojo, Luis Ángel, and Tovar, Antonio (1969). 
España perspectiva 1969 (Spainish perspective 1969). Madrid: Guadiana de Publicaciones  

Chuliá Rodrigo, Elisa (2001). El poder y la palabra. Prensa y poder político en las dictaduras. El régimen de Franco 
ante la prensa (The power and the word. Press and political power in the dictatorships. The press in the Franco regime). 
Madrid: Biblioteca Nueva. 

---- (1999). “La Ley de Prensa de 1966. La explicación de un cambio institucional arriesgado y de sus efectos 
virtuosos” (The 1966 Press Law. The explanation of a risky institutional change and its virtuous effects), in Historia y 
Política: Ideas, procesos y movimientos sociales (History and Politics: Ideas, processes, and social movements), nº2, 
July/December, pp. 197-220.  

Davara Torrego, Francisco Javier (2005). “Los periódicos españoles en el tardo franquismo. Consecuencias de la 
nueva ley de prensa” (Spanish newspapers in the last period of Francoism. Consequences of the new press law), in 
Revista Comunicación y Hombre, nº1, pp. 131-147. 

Dubcek, Alexander (1993). Dubcek. Autobiografía del líder de la primavera de Praga (Dubcek. Autobiography of the 
leader of the Prague Spring). Madrid: Prensa 

Ibérica Kurlansky, Mark (2007). 1968. Das Jahr, das die Welt veränderte. Munich: Wilhelm Heyne. 

Martos Contreras, Emilia (2009). “La primavera de Praga en el diario comunista Berliner Zeitung” (The Prague Spring in 
the communist newspaper Berliner Zeitung), in Historia Actual Online, nº19. Retrieved on 12 November 2009 from: 
http://www.historia-actual.com/hao/Volume1/Issue19/v1i19c12.pdf 

Muñoz, Javier (1999). “Prensa y franquismo. 'Nuevo Diario': un ejemplo de la escasa apertura de la Ley Fraga” (Press 
and Francoism. Nuevo Diario: an example of the little openness of the Fraga Law), in Revista Latina de Comunicación 
Social, 20. Retrieved on 6 October 2009 from: http://www.revistalatinacs.org/a1999eag/56nd.htm 

Rodríguez Virgili, Jordi (2005). El Alcázar y Nuevo diario: del asedio al expolio (El Alcázar and Nuevo Diario: from siege 
to plundering). Madrid: Cie Dossat 2000.  

Sinova, Justino (2006). La censura de prensa durante el franquismo (Press Censorship during the Franco regime). 
Madrid: Debolsillo.  

Terón Montero, Javier (1981). La prensa de España durante el régimen de Franco: Un intento de análisis político (The 
Spanish press during the Franco regime: A political analysis). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.  

�������	�
��������
������������������������� + ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



Valenta, Jiri (1991). Soviet intervention in Czechoslovakia, 1968: anatomy of a decision. Baltimore: Johns Hopkins 
University Press. 

Wolle, Stefan (2008). Der Traum von der Revolte. Die DDR 1968. Berlín: Ch.Links.  

Yahia, Karima (2008). “La prensa franquista y la política exterior: el caso de la Guerra de Independencia de 
Argelia” (Francoist press and foreign policy: the case of the Algerian War of Independence), in Cuadernos de Historia 
Contemporánea nº30, pp. 293-31.  

Zwahr, Harmut. (2007). Die erfrorenen Flügel der Schwalbe. DDR und “Prager Frühling”. Tagebuch einer Krise, 1968-
1970. Bonn: Dietz. 

7. Notes  

[1] We could highlight the article of Karima Ait Yahia about the Francoist press and the French Independence war 

[2] The Ministry of Information and Tourism issued 339 sanctioning dossiers in this period, 180 of which ended up in 
fines or suspension. (Sinova, 2006: 137).  

[3] News articles such as “Czechoslovakia without curtain” of Luis Quesada, which appeared in both newspapers of the 
movement during August, described a communist country that does not seem to have problems: religious freedom, 
modest but comfortable homes, absence of poverty, beautiful and decent women. 

[4] El Alcázar, 6.1.1968. 

[5] El Alcázar, 13.3.1968. 

[6] Patria, 6.1.1968. 

[7] La Voz de Almería, 23.7.1968. 

[8] In Moscow’s strategy the enemies were agents led by Western countries, and thus the Czechoslovakian politicians 
were never blamed; instead they were considered victims. Thus this article emphasizes that the anti-socialist attempts 
had been severely “condemned by the Czechoslovakian Government”. Parts of the Prawda article were published in 
Berliner Zeitung, on 2 May 1968. 

[9] La Voz de Almería, 10.5.1968. 

[10] Patria, 17.7.1968. 

[11] La Voz de Almería, 13.5.1968. 

[12] El Alcázar, 10.5.1968. 

[13] El Alcázar, 29.7.1968. 

[14] El Alcázar, 15.7.1969. 

[15] El Alcázar, 17.7.1968. 

[16] El Alcázar, 13.8.1968. 

[17] El Alcázar, 5.8.1968. 

[18] La Voz de Almería, 22.8.1968. 

[19] Patria, 22.8.1968. 

[20] El Alcázar, 22.8.1968. 

[21] Patria, 22.8.1968. 

[22] Patria 23.8.1968 and La Voz de Almería, 24.8.1968. 

[23] Patria, 22.8.1968. 

[24] Patria, 22.8.1968. 

�������	�
��������
������������������������� , ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!



[25] Patria, 23.8.1968. 

[26] La Voz de Almería, 28.7.1968. 

[27] El Alcázar, 27.7.1968. 

[28] El Alcázar, 28.8.1968 

[29] El Alcázar, 29.8.1968. 

[30] El Alcázar, 26.8.1968. 

[31] El Alcázar, 3.9.1968. 

[32] El Alcázar, 24.8.1968. 

[33] El Alcázar, 24.8.1968. 

[34] El Alcázar, 7.9.1968. 

[35] Except for Patria newspaper that reported the news of what it called “Striptease against the Soviet occupation", 
which related how “four girls stayed naked outside the building of the United Nations and danced the Salome’s dance 
(...) A crowd that look at them ecstatically, promised a bright future for this kind of events” (Patria, 10.9.1968). 

[36] La Voz de Almería, 2.7.1968. 

[37] La Voz de Almería, 28.8.1968 and Patria, 30.8.1968. 

[38] Patria, 30.8.1968. 

[39] La Voz de Almería, 17.9.1968. 

[40] La Voz de Almería, 25.7.1968. 

[41] La Voz de Almería, 4.9.1968 and Patria, 15.9.1968.  

HOW TO CITE THIS ARTICLE IN BIBLIOGRAHIES / REFERENCES:�

Martos-Contreras, E. (2010): "The Prague Spring in the Spanish Press during the Franco Regime", at Revista Latina de 
Comunicación Social, 65, pages 410 to 420. La Laguna (Tenerife, Canary Islands): La Laguna University, retrieved on 
___th of ____ of 2_______, from  
http://www.revistalatinacs.org/10/art3/909_Almeria/31_MartosEN.html 
DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-909-410-430-EN�

Note: the DOI number is part of the bibliographic references and it must be cited if you cited this article. 

To send this article to a friend, just click on the little envelope�� ��

�������	�
��������
������������������������� # ����������������

�������������� ���!�� 
�"��������������#�#$%!&�� ��'�$������
(���&!


